Projekt badawczy: „Majowa łąka – Królestwo Wiosny – W świecie kolorowym i radosnym”

W maju klasa 1b podczas zdalnego nauczania uczestniczyła w podjętym przez wychowawczynię Iwonę Bieniek projekcie badawczym z zakresu edukacji przyrodniczej. Do udziału w  projekcie zaproszona została również klasa 1a. W trakcie projektu, do którego realizacji również zaangażowali się rodzice dzieci, uczniowie dowiedzieli się wielu interesujących rzeczy na temat środowiska przyrodniczego. Dzieci nabywały umiejętności zadawania pytań, rozbudzały dziecięcą dociekliwość i pogłębiały kompetencje językowe. Stawały się bardziej otwarte na otaczający je świat. Wszyscy uczniowie nadesłali zdjęcia bądź prace plastyczne ze swojej wycieczki na łąkę z rodzicami. Niektórzy pokusili się o zrealizowanie w całości założeń projektu i nadesłali wspaniałe relacje lub prace podsumowujące przebieg tej prowadzonej inaczej edukacji przyrodniczej.

Opis projektu badawczego: „Majowa łąka -  Królestwo Wiosny – W świecie kolorowym i radosnym”

W ciągu realizacji projektu edukacyjnego dzieci miały rozbudzić u siebie zainteresowanie przyrodą. W realizacji  projektu mieli wziąć udział również rodzice. Dzieci podczas zajęć z rodzicami w czasie pracy zdalnej z pomocą literatury, ilustracji, zasobów internetu, zabaw badawczych w plenerze miały okazję do rozbudzania wiedzy przyrodniczej, co wpłynęło również na rozwijanie logicznego myślenia.

Projekt obejmował dział edukacyjny „Gra w kolory”, który zawierał cztery tematy:

  1. Kolorowy rok.
  2. Różnobarwna działka.
  3. Mieszkańcy kolorowej łąki.
  4. W barwach tęczy.

Praca w projekcie na początek przewidywała rozmowy na temat wiosennych kwiatów. Dzieci poznały nazwy i wygląd kwiatów (krokus, sasanka, fiołek, mak , tulipan, zawilec, przebiśnieg, niezapominajka, margaretki ) oraz innych roślin występujących na łące.  Miało to na celu uwrażliwienie na poszanowanie przyrody. Poznały ciekawostki przyrodnicze z życia roślin  i zwierząt z nadejściem nowej pory roku.

Jednym z wynikających z realizacji projektu zadań miała być wycieczka na wiosenną łąkę znajdującą się w pobliżu domu. Słoneczna pogoda, urokliwy krajobraz i piękno natury miały wywołać w uczestnikach wspaniały i radosny nastrój. Dzieci miały okazję do obserwowania roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku życia. Mogły badać otaczającą je przyrodę używając lupy. Jako przyjaciele natury mogły „wytropić” i zobaczyć: ślimaki winniczki, mrówki, biedronki, trzmiele, komary, pszczoły, motyle. Mogły usłyszeć także śpiew skowronków i kukanie kukułki. Majowa łąka wygląda niczym żółty kobierzec. Jest pełna kwitnących mniszków lekarskich i różnych gatunków traw, a także otaczających łąkę drzew i krzewów. Dzieci mogły nazbierać przy okazji kwiatów mniszka i spróbować z pomocą rodzica przygotować syrop z mniszka lekarskiego.

Przepis na syrop z mniszka:

Kwiaty mlecza wkładamy do garnka i zalewamy zimną wodą. Następnie całość  musi się gotować, później dodajemy sok z cytryny oraz cukier. Całość musi się gotować do uzyskania konsystencji lejącego miodu. Dzieci  dowiedziały się, że taki syrop ma działanie przeciwwirusowe i przeciwzapalne, dlatego  najczęściej jest stosowany w leczeniu bólu gardła i kaszlu, zawiera wiele cennych witamin i minerałów.

W kolejnym etapie dzieci odkrywały własne możliwości twórcze poprzez wykonywanie pracy plastycznej pod hasłem „ Biedroneczki są w kropeczki” -wykonanie samodzielnie biedronki z połowy kulki styropianu lub innego materiału, która miała być elementem łąki namalowanej farbami. Poznawały obrazy wielkich malarzy np. „Ogród kwiatowy” Vincenta van Gogha.

Dzieci zostały również zapoznane z zjawiskiem powstawania tęczy w toku doświadczeń poprzez mieszanie barw, dowiedziały się  jakie kolory podstawowe należy mieszać by powstały pochodne (zielona, fioletowa, pomarańczowa ).

Uczestniczyły w doznaniach muzycznych, podczas których rozwijały wrażliwość słuchową. Słuchanie utworów muzyki poważnej z cyklu „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego.

Innymi przewidzianymi zajęciami w ramach projektu były doświadczenia: „Co wpływa na rozwój kwiatów?” Instrukcja przeprowadzenia: ustawiamy doniczkę  z kwiatkiem  na parapecie w słonecznym miejscu , drugi kwiatek zostaje przykryty kartonem tak żeby nie dochodziło światło a trzeci kwiatek nie ma być podlewany. Celem obserwacji było sprawdzenie czego roślinki potrzebują do wzrostu i rozwoju. Dzieci podzieliły się z dorosłym swoimi wnioskami co jest potrzebne naszym roślinkom żeby prawidłowo rosły. Codziennie sprawdzały co się zmieniło, po paru dniach okazało się ,że kwiatek bez wody i bez słońca nie może żyć. Ciepło, woda i słońce są sprzymierzeńcami roślin.

Aby utrwalić zdobytą w trakcie zajęć wiedzę dzieci i ich rodzice wspólne wykonali relację z prowadzenia projektu  przy użyciu różnych środków przekazu według własnych pomysłów. Mogła to być prezentacja multimedialna ze zdjęciami i krótkim opisem działań lub plakat ze zdjęciami albo mapa myśli do tematu projektu.

W trakcie realizowanego projektu dzieci nie tylko dowiedziały się wielu interesujących rzeczy na temat roślin i owadów ale również nabyły umiejętności zadawania pytań, rozbudzały dziecięcą dociekliwość, rozwijały kompetencje językowe, stały się bardziej dociekliwe i otwarte na otaczający świat.

Projekt badawczy Jakuba

Prezentacja Amelki z 1 a:

zdjęcia 1-7 To relacja Oskara Śniatały

8-12 to Cezary Drygas z 1b

13-21 to Maja Stefańska ( w tym też krótki filmik) z 1b

22 Laura Rychlik z 1b

23-44 to Hubert Maleszka z 1b


Pokaż na:
  • Facebook
 
509px-herb_polski-svg_